ميگويد من هيچ وقت بخشيده نشدم، پس ياد نگرفتم ببخشم.
ميگويم موضوع بخشيدن و نبخشيدن نيست، موضوع اين است كه تو به خودت و مخاطبت فرصت توضيح نميدهي. اگر خودت براي كاري توضيحي داري، گرچه حتي اگر براي طرف توضيحت كافي باشد، باز خودت را نميبخشي و چندين و چند بار موضوع را تكرار مي كني و گاه عذر خواهي. در مورد ديگران هم همينطور است، حتي وقتي دليل كاري يا توضيح رفتاري را ميشنوي، انگار نه انگار كه چيزي گفته شده است، باز همه چيز را دور مي زني و تكرار ميكني، براي بار چندم، و اين باعث مي شود طرف مقابلت حتي اگر كار اشتباهي هم كرده باشد، فقط در مقابل تكرار چندين بارهء تو موضع بگيرد و از كار اشتباهش دفاع كند.
ميپذيرد و خيلي ناراحت ميشود، از خودش، و باز دورهء وسيعي از خاطرات تلخ كودكي يادش مي آيد. سالهاي بين دو تا حدود پنج سالگي را با مادرش در زندان سياسي بودهاست ( بعد از انقلاب). و بعد وقتي مادرش آزاد شدهاست كه پدر اعدام شده بودهاست. هيچ خاطرهاي از مردي كه قبولش داشته باشد و بهش نزديك بوده باشد، ندارد. چون مادرش سرسختانه با تنها عشق از دست رفته سر كردهاست.
ميگويد امكان نداشت مامان از چيزي كوتاه بيايد، تنبيهها ماهها و گاه سالها طول ميكشيد. ميپرسم مادرت شكنجه هم شده بود؟.... (من اسم اين را ميگذارم باز توليد خشونت و شرط ميبندم كه اگر با خودش روراست نباشد، تا بچهء او هم نامتعادل بماند.)
ميگويم طبيعي است، چون آدمهاي سياسي آن زمان، به قدري آرمانگرا بودند و سرسخت كه گاه سر آرمانشان زندگي خودشان و اطرافيانش را تباه ميكردند، به نظر ميآيد ايدئولوژي، آنها را چنين سرسخت و نامتعادل ميكرد، اما اين به اين معني نيست كه ديگر پدر مادرها، بچههايشان را به بهترين حالت تربيت كردند؛ و تو خيلي چيزها را از دست دادهاي. نه!
ميگويم موضوع بخشيدن و نبخشيدن نيست، موضوع اين است كه تو به خودت و مخاطبت فرصت توضيح نميدهي. اگر خودت براي كاري توضيحي داري، گرچه حتي اگر براي طرف توضيحت كافي باشد، باز خودت را نميبخشي و چندين و چند بار موضوع را تكرار مي كني و گاه عذر خواهي. در مورد ديگران هم همينطور است، حتي وقتي دليل كاري يا توضيح رفتاري را ميشنوي، انگار نه انگار كه چيزي گفته شده است، باز همه چيز را دور مي زني و تكرار ميكني، براي بار چندم، و اين باعث مي شود طرف مقابلت حتي اگر كار اشتباهي هم كرده باشد، فقط در مقابل تكرار چندين بارهء تو موضع بگيرد و از كار اشتباهش دفاع كند.
ميپذيرد و خيلي ناراحت ميشود، از خودش، و باز دورهء وسيعي از خاطرات تلخ كودكي يادش مي آيد. سالهاي بين دو تا حدود پنج سالگي را با مادرش در زندان سياسي بودهاست ( بعد از انقلاب). و بعد وقتي مادرش آزاد شدهاست كه پدر اعدام شده بودهاست. هيچ خاطرهاي از مردي كه قبولش داشته باشد و بهش نزديك بوده باشد، ندارد. چون مادرش سرسختانه با تنها عشق از دست رفته سر كردهاست.
ميگويد امكان نداشت مامان از چيزي كوتاه بيايد، تنبيهها ماهها و گاه سالها طول ميكشيد. ميپرسم مادرت شكنجه هم شده بود؟.... (من اسم اين را ميگذارم باز توليد خشونت و شرط ميبندم كه اگر با خودش روراست نباشد، تا بچهء او هم نامتعادل بماند.)
ميگويم طبيعي است، چون آدمهاي سياسي آن زمان، به قدري آرمانگرا بودند و سرسخت كه گاه سر آرمانشان زندگي خودشان و اطرافيانش را تباه ميكردند، به نظر ميآيد ايدئولوژي، آنها را چنين سرسخت و نامتعادل ميكرد، اما اين به اين معني نيست كه ديگر پدر مادرها، بچههايشان را به بهترين حالت تربيت كردند؛ و تو خيلي چيزها را از دست دادهاي. نه!
از مبارزان سياسي- اجتماعي كه تا به حال ديدهام يا شنيدهام، به تعداد انگشتان دستم هم به ياد نميآورم كه فرزندان معمول و متعادلي داشته باشند. اين نقطه ضعف بزرگي به حساب مي آيد. به نظرم ميشود ازدواج و فرزند داشتن را جبر زندگي تصور نكرد. به نظرم شايد بشود، خواستههاي شخصي و خواستههاي جمعي همه را با هم نداشت. به نظرم ميشود تابوي خانواده را شكست. به نظرم لذت داشتن فرزند نبايد توجيه يك عمر زندگي بدون امنيت و آرامش براي يك انسان ديگر بشود.
به نظرم حق داشتن فرزند چيز سادهاي نيست كه پيش فرض براي هر كسي وجود داشته باشد.
چرا اينها را مينويسم؟ چون نگرانم، درست وقتي كوزهگر تو كوزه ميافتد، همهء تجربه و دانشش ميپرد. نگرانم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر