یکشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۸۸

تعداد كشته شدگان ديروز 30 خرداد

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، ‌بیمارستان‌های ایران شمار کشته‌شده‌های روز شنبه را ۱۹ نفر اعلام کرده‌اند. گزارش‌های تأئیدنشده تعداد کشته‌شدگان هفت روز اخیر را «تا ۱۵۰نفر» ذکر کرده‌اند.

شنبه‌شب نیز نداهای الله اکبر از ساعت ۱۰ شب از پشت بام خانه‌های ایران شنیده می‌شد.
شبکه تلفن همراه نیز همانند شب‌های گذشته این هفته از ساعات مشخصی در عصر از کار افتاد.

یک شاعد عینی شنبه‌شب، به زمانه گفت که خیابان نواب تهران نیز با شلوغی و درگیری روبه‌رو بوده و «پایگاه بسیج در نواب» به آتش کشیده شده‌است.
بنا به گزارش‌ها برخی از حاضران شعارهایی علیه آیت‌الله خامنه‌ای می‌دهند.

برخی دیگر از تصاویر، حاکی از اجتماع هزاران تن در خیابان آزادی و برخورد آن‌ها با گروه‌های هوادار دولت است.



دیگر تصاویر رسیده به رسانه‌های جهان نیز حاکی از تیراندازی به مردم حاضر در خیابان شادمهر،‌ از خیابان‌های فرعی خیابان آزادی تهران است. در این تیراندازی دست کم یک نفر از ناحیه گلو تیر خورده و بی‌حرکت بر زمین افتاده‌است.

میرحسین موسوی نیز عصر شنبه در خیابان انقلاب تهران در ابتدای خیابان جیحون، حاضر شد و برای حاضران سخنرانی کرد.

آقای موسوی اعلام کرده که «من غسل شهادت کرده ام» و بعد از گفتن انا لله و انا علیه راجعون، گفت: «دولت کودتا ننگ به نیرنگ تو.»

در همین حال بنا بر گزارش‌ها، مردم در خیابان انقلاب و خیابان آزادی شعار می‌دادند: «گفته بودیم اگه تقلب بشه ایران قیامت می‌شه.»

گزارش‌های امروز رسیده به زمانه، حاکی است نیروهای انتظامی امروز به همراه افراد باتوم‌به‌دست با لباس شخصی و کلاه ایمنی در میدان انقلاب تهران و خیابان‌های پیرامونی به ضرب و شتم معترضان، پرتاب گاز اشک‌آور، پاشیدن اسپری فلفل به صورت معترضان و ضربه به معترضان با ماشین‌های آب‌پاش مبادرت کرده‌اند.

خیابان‌های اسکندری، اوستا و زارع، از مراکز اوج درگیری گزارش شده به طوری که به گفته شاهدان عینی ساکنان از نگاه کردن به بیرون از پنجره‌ها هراس داشتند زیرا افراد لباس شخصی با کلاه کاسکت و سپر و باتوم به سوی پنجره منازل تیراندازی یا سنگ‌اندازی می‌کردند.

گزارش‌هایی دیگر، از مقاومت معترضان در برابر لباس‌شخصی‌ها و موتورسواران باتوم‌بدست حکایت دارد. تلویزیون دولتی ایران شنبه‌شب صحنه‌هایی را از آتش زدن موتور لباس‌شخصی‌ها و ضرب و شتم یکی از آنان توسط معترضان به نمایش گذاشت.

«خلع سلاح برخی از افراد مسلح سرکوب‌کننده توسط معترضان» از دیگر خبرهای رسیده‌است. گروهی از تاکسی‌ها و بسیاری از رانندگان خودروها نیز بوق‌های خود را به نشانه هواداری از موسوی به صدا درآورده‌اند.

گزارش‌های رسیده به زمانه حاکی از ضرب و شتم شدید شمار فراوانی از تظاهرکنندگان توسط گارد ضد شورش و نیروهای بسیج طی ساعات بعد از ظهر شنبه است.

یکی از شاهدان عینی در مورد وضعیت راهپیمایی شنبه تا ساعت هشت شب به وقت ایران به زمانه گفت: «ما به دلیل پرتاب گاز اشک‌آور در حال دور شدن از میدان انقلاب هستیم و نیروی انتظامی در حال ضرب و شتم مرد، زن، جوان و پیر هستند. از میدان ونک که به سمت انقلاب می‌آمدیم در راه انواع نیروها با لباس‌های مختلف را دیدیدم که با موتور و وانت مردم را به شدت می زدند تا نتوانند به میدان انقلاب برسند.»



به گفته شاهدان عینی دیگر که ساعت ۹ شب با زمانه تماس گرفته‌است، این نیروها در این ساعت با مسدود کردن خیابان‌های اطراف راه گریز معترضان را از صحنه بسته‌اند. در یورشی که در مقابل دانشکده دامپزشکی روی داد نیروهای ضد شورش باعث به زمین خوردن شمار فراوانی از معترضان شدند که گریز دوباره و سریع از صحنه باعث به جا ماندن بسیاری از کفش‌ها بر کف خیابان‌ها شده‌است.

خیابان‌های انقلاب، آزادی، کارگر، ‌امیرآباد و خیابان‌های بهارستان و وصال شیرازی از مراکز درگیری و تنش بوده‌است. تمرکز یگان‌های ویژه که لباس‌های سیاه بر تن دارند و سپر حمل می‌کنند نیز بیشتر در میدان انقلاب گزارش شده‌است.

شمار تظاهرکنندگان هزاران نفر گزارش شده‌است.

بنا بر این گزارش‌های دریافتی زمانه، شبکه تلفن همراه نیز در حوالی میدان انقلاب از کار افتاده و راه‌های منتهی به این میدان نیز در نقاطی مسدود بودند. به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه سعی در دور کردن معترضان از میدان انقلاب را داشتند و گروهی از معترضان در حال حرکت در خیابان‌های پیرامون این میدان بودند.

فراخوان ستاد مهدی کروبی برای راهپیمایی شنبه، طی این روز هم‌چنان به قوت خود باقی بود.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، روز جمعه در خطبه نماز نسبت به ادامه راهپیمایی‌ها هشدار داد.

این هشدار در حالی صادر شده‌است که قانون اساسی جمهوری اسلامی،‌ حق تجمع مسالمت‌آمیز را برای شهروندان قائل شده‌است.


حضور نیروهای ویژه امروز (شنبه) در تهران

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روابط عمومی وزارت کشور امروز اعلام کرده‌است که: «هیچ‌گونه مجوزی برای هیچ‌گونه تجمع و راهپیمایی صادر نشده‌است.»

دویچه‌وله، صدای آلمان از قول ستاد مهدی کروبی گفت که آقایان «موسوی، کروبی و خاتمی در راهپیمایی، شنبه ۳۰ خرداد شرکت خواهند کرد.» در خبرهای بعدی تنها حضور آٔآی موسوی در این تظاهرات تأئید شد.

روز جمعه در اطلاعیه‌ای از ستاد مهدی کروبی در مورد تظاهرات شنبه آمده‌است: «از کلیه حامیان اصلاحات و تغییر درخواست می‌شود که حضوری کوبنده داشته باشند تا فریادشان اعتراضی باشد به تقلب و دروغ و پشتیبانی از آن در بالاترین سطح نظام. باشد که سیل جمعیت لرزه بر اندام هر مسئولی بیاندازد که رأی مردم را به پشیزی نمی‌انگارد».


نیروهای لباس‌شخصی با باتوم، امروز (شنبه) در مرکز تهران

ستاد انتخابات مهدی کروبی، از نامزدهای معترض ریاست‌جمهوری ایران، در ساعات پایانی پنج‌شنبه‌شب در اطلاعیه‌ای برنامه تجمع اعتراض‌آمیز روز جمعه هواداران خود را از جمعه به شنبه ساعت ١٦ در میدان انقلاب تهران موکول کرد.

هدف از این راهپیمایی که تحت سرکوب شدید از ساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر از میدان انقلاب به سوی میدان آزادی برگزار شد «پی‌گیری مطالبات قانونی و تداوم اعتراض مدنی» اعلام شد.

مجمع روحانیون مبارز نیز برای برگزاری یک راهپیمایی برای روز شنبه، درخواست مجوز کرده‌بود. به گزارش قلم‌نیوز، از آن‌جا که مجوزی برای این راهپیمایی صادر نشد، این مجمع تصمیم به لغو راهپیمایی خود گرفت.

برخی گزارش‌ها نیز از درگیر‌ی‌ها میان معترضان و نیروهای ضد شورش دولتی در شهرهای اصفهان و شیراز حکایت دارد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: