چهارشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۸۸

محتشمی‌پور: بازشماری بی‌فایده است؛ انتخابات باید ابطال شود

محتشمی‌پور: بازشماری بی‌فایده است؛ انتخابات باید ابطال شود / احمدی‌نژاد حمله‌کنندگان به کوی دانشگاه را تحریک کرد
مسئول کمیته صیانت از آرای ستاد موسوی با اشاره به جلسه امروز نمایندگان سه نامزد معترض با دو عضو شورای نگهبان، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب و ابطال انتخابات شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور در کنفرانسی خبری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی جلسات امروز نمایندگان سه نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه در این جلسه پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حل مشکل انتخابات اخیر در کشور به شورای نگهبان ارائه شده ، عنوان کرد: این کمیته عبارت است از هیئتی صاحب نظر و بی غرض برای بررسی تخلفات وسیع که قبل از انتخابات و در حین برگزاری صورت گرفته و تاثیر مستقیم بر سرنوشت انتخابات و رای مردم داشته است .
محتشمی پور در خصوص کمیته حقیقت یاب مذکور گفت: ترکیب این هیئت عبارت است از سه نفر از نمایندگان مراجع تقلید، 4 نفر از نمایندگان نامزدها، یک نفر از وزارت کشور که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک نفر از شورای نگهبان که به نفع نامزدی موضع نگرفته باشد و یک حقوقدان دانشگاهی که قاضی بی طرف با معرفی کانون وکلا باشد بعلاوه دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس بازرسی کل کشور.
رئیس کمیته صیانت از آرا افزود: بررسی دخالت های عوامل دولتی و نهادها به صورت سازمان یافته در انتخابات و میزان تاثیر آن، بررسی استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی و میزان تاثیر آن از جمله این موارد هستند.
وی ادامه داد: بررسی موضوع خریداری رای و پرداخت های منتهی به زمان انتخابات و میزان تاثیر آن، بررسی مقدار واقعی شرکت کنندگان در انتخابات ، بررسی مهندسی آرا و تعیین و اعلام سهمیه و درصد رای برای نامزدها توسط وزارت کشور و بررسی گروه سایه مدیریت انتخابات از دیگر موارد مهم در این زمینه هستند.
محتشمی پور همچنین خاطرنشان کرد: بررسی علل مانع تراشی برای حضور نمایندگان نامزدها در هیئت های اجرایی هنگام پلمپ صندوق ها ، هنگام شمارش آرا در شعب اخذ رای و امکان تجمیع آرا و تاثیر آن، بررسی علت اعلام سریع نتایج قبل از پایان اخذ رای از طریق سیستم رایانه ای و بدون طی مراحل قانونی و برخلاف نامه رسمی شورای نگهبان مبنی بر دستی بودن شمارش و بررسی علت اعلام و برگزاری مانور اقتدار توسط نیروی انتظامی قبل از انتخابات برخلاف ادوار قبل از دیگر مواردی است که برای بررسی توسط این هیئت به شورای نگهبان اعلام شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: از دیگر مواردی که در این چارچوب مورد نظر ماست بررسی تبلیغات جانبدارانه صدا و سیما به سود آقای احمدی نژاد مثل تریبون آزاد یا موارد دیگر برخلاف ادوار قبل، بررسی تاثیر افتراهای مجرمانه آقای احمدی نژاد در صدا وسیما و مراکز تبلیغاتی نسبت به مقامات نظام از جهت خدشه دار کردن رقیب و جلب آرا، بررسی مدیریت تعرفه ( تعداد واقعی چاپ شده) علت عدم توزیع مناسب و کم آمدن تعرفه و تعدادی از استانهای مهم و نهایتا بررسی مدیریت زمان و علت عجله وزیر کشور برای کاهش اخذ آرا و موارد دیگر که کمیته ، خود آن را تکمیل و اصلاح خواهد کرد از جمله این موارد هستند.
محتشمی پور با اشاره به مواضع حضرت امام در خصوص شورای نگهبان و وظایف آن تاکید کرد: به نظر ما این طرح می تواند مبنای حل مشکل انتخابات باشد و ما فکر نمی کنیم شورای نگهبان در برابر رای ملت بایستد.
وی یادآور شد که طرح کمیته حقیقت یاب مورد تایید هر سه نامزد معترض به نتیجه انتخابات قرار دارد.
سید علی اکبر محتشمی پور بعد از ظهر امروز در ادامه سخنان خود در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی، راهپیمایی میلیونی حامیان میرحسین موسوی در تهران را حرکتی باشکوه برای صیانت از آرای ملی توصیف کرد و گفت : راهپیمایی روز گذشته یکی از زیباترین جلوه های حضور مردم و نمایش اراده آنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.
وی با بیان اینکه حرکت روز گذشته مردم تهران مشابه حرکات انقلابی دوران پیروزی انقلاب اسلامی بود ،افزود: من این اقدام را به مردم مسلمان ایران تبریک می گویم اما در این باره نسبت به دو موضوع ابراز تاسف می نمایم.
محتشمی پور با اظهار تاسف از اینکه حادثه آفرینی تعداد اندکی از افراد در راهپیمایی روز گذشته موجب به خاک وخون کشیده شدن این حرکت ملی شد، عنوان کرد: مسئله روز گذشته به احتمال زیاد به عوامل نفوذی و افراد جریان رقیب که آرای مردم را بر نمی تابند باز می گردد.
وی گفت : بنده به این جریانات طالبانی، خوارج و خشونت گرا که نمی توانند حرکات زیبای انقلابی و اسلامی مردم ایران را ببینند و می خواهند با خشونت گرایی خود همواره صدای حق طلبی مردم را در گلو خفه کنند هشدار می دهم که راه شما غلط است و با این روش هیچگاه نمی توانید به مقاصد خود دست یابید.
رئیس کمیته صیانت از آرا، با تاکید بر اینکه قطعا این افراد در دادگاه عدل الهی و دادگاه ملت ایران محاکمه و محکوم خواهند شد افزود: بدون شک دولت آنها رو به پایان است و با این حرکات مذبوحانه نیز نمی توانند راه به جایی ببرند.
محتشمی پور در ادامه سخنانش ، مسائل مطرح شده در جریان برگزاری جشن حامیان محمود احمدی نژاد در میدان ولی عصر تهران را تحریک آمیز خواند و نسبت به آن ابراز تاسف کرد.
وی با بیان اینکه جشن پیروزی رئیس جمهوری کنونی ایران در میدان ولی عصر و پخش مکرر آن در رسانه ملی در حالی که هنوز صحت انتخابات اعلام نشده اقدامی کاملا غیرقانونی بود، ادامه داد: آقای احمدی نژاد تنها در صورتی می توانستند به این اقدام دست بزنند که دوران رسیدگی به شکایات نامزدها از سوی شورای نگهبان به پایان رسیده و این انتخابات به طور قانونی مورد تایید قرار گرفته باشد ، حال آنکه این گونه نبود.
رئیس کمیته صیانت از آرا، همچنین خاطرنشان کرد: به رغم اینکه عملکرد و سابقه شورای نگهبان نشان داده که این مجموعه به تداوم وضعیت کنونی تمایل دارد ، اما به هر حال حرکت آقای احمدی نژاد غیر قانونی بوده و علاوه بر این در این جشن غیر قانونی اقداماتی خلاف از جمله توهین به مردم و شخصیت های نظام نیز صورت گرفته است.
وی در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال در این جشن غیر قانونی مردم شریفی را که انتقاداتی نسبت به عملکرد وی و دولتشان دارند را به خار و خاشاک تشبیه کرده اند که علاوه بر این حاضران را نیز به سرکوب آنها تحریک می کند. به واقع آیا این حرکات برای رئیس جمهوری که باید حافظ جان و مال و ناموس مردم و مجری قوانین باشد صحیح است؟
محتشمی پور پرسید آیا شأن رئیس جمهور این است که اینگونه مردم را با خشونت مورد خطاب قرار داده و عده ای را تحریک کند تا به سایر برادران و خواهرانشان حمله کنند؟ در واقع آیا چنین فردی شایسته ریاست جمهوری در کشوری چون ایران است. من این سئوال را از شخص آقای احمدی نژاد، مردم ، مقامات کشور و دوستان شورای نگهبان می پرسیم.
وی گفت: بعداز این جلسه غیر قانونی شاهد بودیم که عده ای تحریک شده و به کوی دانشگاه حمله کردند و جوانان ما را به خاک و خون کشیدند و تعداد زیادی هم دستگیر شدند که این مسئله علاوه در تهران در یکی دیگر از استانها نیز اتفاق افتاده است.
رئیس کمیته صیانت از آرا، همچنین با عرض تسلیت به خانواده های هموطنان آسیب دیده در واقعه اخیر گفت: حقیقت این است که این انتخابات، انتخاباتی استثنایی بود که در کشور ما برگزار شد و ما در آن از ابتدا مسئله صیانت از آرا را در دستور کار قرار دادیم و برای این کار برای حمایت های مردمی تدارکات وسیعی نیز در نظر گرفتیم هر چند که متاسفانه کارشکنی های بسیاری در این حوزه صورت گرفت.
محتشمی پور در بخش دیگری از سخنان خود تعدادی از تخلفات انتخاباتی صورت گرفته در انتخابات اخیر را برشمرد و با اشاره به جلسه ای که امروز با حضور نمایندگان دو نامزد دیگر در شورای نگهبان برگزار شده بود تصریح کرد: متاسفانه به رغم تاکید ما، شورای نگهبان به طور کامل در این جلسه حاضر نشد و تنها سخنگوی آن به علاوه یکی از حقوقدانان در این جلسه شرکت کردند.
وی با اشاره به بخش های مختلف این جلسه گفت: ما درجلسه طولانی خود که از ساعت 9 صبح تا 30/ 12 در جریان بود تمام مسائل را با استدلالات قوی به شورای نگهبان بیان کردیم که انتقادات ما در آغاز به خود شورای نگهبان مربوط بود.
رئیس کمیته صیانت از آرا حضور غلامحسین الهام در تبلیغات انتخاباتی محمود احمدی نژاد را از حرکت های غیر قانونی شورای نگهبان دانست و گفت: آقای الهام به عنوان یکی از حقوقدانان شورای نگهبان نباید به تبلیغات انتخاباتی برای محمود احمدی نژاد می پرداخت که علاوه بر این موضوع ، مسائل زیاد دیگری نیز وجود که در مجموع این سئوال را مطرح می کند که آیا چنین اعضایی به طور کلی صلاحیت نظارت بر انتخابات را دارند یا خیر؟
به گزارش مهر محتشمی پور تاکید کرد: با توجه به مسائل پیش آمده که مشروح آن نیز در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت ما معتقدیم این انتخابات باید دوباره برگزار شود.
وی با اشاره به ارائه طرح تشکیل کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به مسائل مربوط به این انتخابات یادآور شد که شورای نگهبان پس از دریافت نقطه نظرات نمایندگان نامزدها اعلام کرد که فردا پیشنهادات آنان در شورای عمومی این مجموعه مطرح و در جلسه آتی با حضور نمایندگان نامزدها به آنها ابلاغ خواهد شد.
رئیس کمیته صیانت از آرا همچنین نسبت به دستگیری گسترده تعدادی از شخصیت های اصلاح طلب در کشور ابراز تاسف کرد و یادآور شد که این اقدام به زیان کشور خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: